Raitiotiehanke Turussa

(Julkaistu Perussuomalaisten Turun valtuustoryhmän Suoraan sanoen -liitejulkaisussa Aamuset-lehden yhteydessä 8.12.2018.)

Raitiotien hankintahinta pitää ottaa mukaan myös ajokustannuksiin, käsittäen raiteet, maahan upotettavat kiskot, ylös ilmaan vedettävät sähköjohdot, tolpat ja niiden kiinnitysjärjestelmät, pysäkit, korokkeet. Turku on seitsemän kukkulan kaupunki. Jo tämä tuo lisäkustannuksia, jos kiskoja vedetään liikkumisen vuoksi nopeinta reittiä tai asuinrakentamisen ehdoilla suositeltavalla tavalla.

Aurajoki on joka tapauksessa myös ylitettävä, rautatiekin taitaa olla välissä ja lisähaittana ovat keskustan kapeat kadut, joita ei voi leventää purkamatta koko kaupunkia. Raitiovaunua ei voi ohjata kuten autoa ja yksi raitiolinja ei voi korvata kaupunkimme monipuolista rakentamista, joka on jo pitkällä eri kaavaehdotuksissa Turun alueella. Raitiovaunuista joudutaan poistumaan kaduille rakennettavalle korokkeelle, jotka vievät lisää tilaa. Vai noustaanko vaunusta suoraan kadulle, ajotielle? Raitiovaunu ei voi siirtyä kadun reunaan, kuten busseilla tapahtuu.

Kaikkia kaupunkilaisia ei voida asuttaa raitiotiereitin varteen ja siksi on kaupunkirakentamisen kannalta harhauttavaa kertoa, että kaupungin ilme parantuisi tiiviimmän rakentamisen ansiosta. Turkua on rakennettu moniin eri suuntiin ja rakentamiseen tarvittavaa tonttimaata löytyy riittävästi. Asukasluvun on laskettu kasvavan mahdollisesti 220 000:en vuoteen 2030 mennessä. Mikäli kasvuvauhti on tätä luokkaa, niin yksi raitiotieverkko ei paranna Turun julkisen liikenteen sujuvuutta nykyistä Föli-liikennettä paremmin. Linja-autot ovat joustavia ja voivat rattia kääntämällä mennä melkein, minne halutaan.

Turku on kerran purkanut toimivat, keskustan liikennettä hoitaneet raitiotielinjat, jotka auttoivat mm. työmatkaliikennettä. Nyt ei enää tätä raitiotieratkaisua tarvita ja hinta pitää myös tunnustaa liian kovaksi saatuun hyötyyn nähden.

Mielestäni nykyiset sähköbussit ovat hinnaltaan ja liikkumiseltaan näppäriä tämän kokoisen kaupungin joukkoliikennettä hoitamaan. Kustannus on huomattavasti alempi kuin yhdenkään raitiotielinjan kustannus, itse raitiovaunutkaan eivät ole edullisia hankintahinnaltaan.

Vihreät ja te muut, jotka ajatte raitiotieratkaisua kuin käärmettä pulloon, toivon, ottakaa järki mukaan ja säästetään Turun veronmaksajien rahoja ja estetään näin turhan ja suuria kustannuksia vaativan hankkeen toteutuminen. Tehdään yhdessä hyviä päätöksiä turkulaisten parhaaksi yli puoluerajojen.

Jouko Laakso
Turun kaupunginvaltuuston varajäsen,
rakennus- ja lupalautakunnan jäsen (ps.)

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.